Jdi na obsah Jdi na menu
 


Návrh knihy výuky 24/25

Datum   Téma                                                                                                            školní rok    2024/2025

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Picaxe, Micro:Bit, Raspberry Pi Pico

Algoritmy a programování

Robotické aplikace (mikrokontrolér, podpůrné obvody, programové řízení)

Práce na společných projektech pro prezentaci

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7.10  Přišlo 5 nových členů a Jakub z minulého ročníku. Úvodní dotazník co je zajímá, rozdání sešitů pro poznámky. Co

         zajímavého jsme dělali v minulosti a co bychom (podle jejích zájmu), mohly dělat. (Ukázka různých elektronických prvků,

         senzorů, akčních prvků, včetně micro:bitu). V zimní zahradě jsme neměli počítače, takže jsme se nemohli podívat na

         naše web stránky. František nebyl, onemocněl kovidem.      

14.10 Přišlo 5 členů, Šimon se omluvil že má rehabilitaci. S Františkem jsme rozdělili přítomné na 3 skupiny. Na nepájivém 

           kontaktním poli jsme zapojovali elektronické obvody: zdroj , LED-ky, rezistory, uspínače, potenciometry. Byla k dispozici 

           pájka a multimetry pro měření součástek. 

21.10 Opakování: "základní schematické značky", po dvojicích zapojení jednoduchého elektronického obvodu, zapojení sirénky

          a motorku, měření základních veličin v obvodě.

28.10 - svátek

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4.11   V malé počítačové učebně jsme s Františkem a 5-ti žáky (Adam byl nemocen),.programovali ve Scratch. Základy

          programování ve Scratch mají za sebou. Takže jsme začali jednoduchými úkoly.

           1- pohyb objektu pomoci šipkových klávesnic.

           2- Pak postupně přidávali pozadí labyrint a indikace bodů za dotyk s linkou

           3- Pozadí silniční oválová dráha a pohyb objektem s měřením času objetí 

11.11  Přišly 4 žáci, s F jsme měli dvě skupiny jedna vytvářela elektronickou kostku, druhá programovala hru "sestřelování

            balónků". Časově jsme to nestihli dokončit, ale mají to na našich web stránkách.         

18.11   Šimon omluven. Počítače byly nedostupné. Tak jsem zadal soutěž o nejlepší provedený "Vánoční příběh" ve Scratch.

          Volba tématu je volná, jde o aplikace volby různých pozadí, animace padajícího sněhu, kráčejícího sněhuláka,

          objevujícího stromku, blikající ozdoby na stromku, to vše ozvučeno vhodnou hudbou, zvonícím zvonem, a to proloženo

           textem příběhu  a pod. Poslední setkání před vánoci bude prezentace jednotlivých děl a vyhodnoceno kolektivem. Dále

          jsem uvedl téma dalších setkávání a to "Inteligentní dům". Pomoci micro:bitu  budeme postupně připojovat přes

         programové prostředí různé čidla a výstupní prvky, tak aby mohly být aplikované prakticky pro I-dům zhotovený z překližky.    

25.11 Jakub a Vojta omluvený. První část - dotazy k "vánočnímu příběhu" a pro méně zkušené nabídka vhodných ucelených

          programových komponent. (padající sníh, navržení stromku, blikající ozdoby na stromku, zprůhlednění objektu, ozvučení.. 

           Druhá část hodiny ukázka micro:bitu, popis desky a vyvolání programového prostředí, jeho popis.   

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.12  Rekapitulace činnosti kroužku po 2 měsících, kontrola poznámek. Pokračování na programu o vánočním příběhu, Spojení

          bloků s textem a zvukem. Řešení dotazů, nejasností. Vedení k samostatnosti a zodpovědnosti za své jednání.

9.12  Chyběl Jakub. Dotazy k vánočnímu příběhu. Úvod do robotiky, - elektronický systém který plní požadované úkoly v

          daném prostředí. Malé robotické vozítko - schema zapojení - popis, osazení elektronic. součástkami, připájení a ověření

          spojů. První testy a ověření funkčnosti.

16.12  Jakub chyběl. Vyhodnocení soutěžního úkolu "Vánoční příběh". Soutěž nejlíp vypracoval . Za odměnu mu byl věnováno

           funkční vozítko které se samočinně pohybovalo po kontrastní dráze. Michal s Adamem 2 se vymlouvali, že si

           zapoměli uložit minule úlohu. Pak jsme s Františkem se rozdělili a sestavovali (pájeli elektronické) obvody. 

23.12  Asi školní volno

30.12  Asi školní volno

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6.1     Seznámení se s micro:bitem - význam, struktura, možnost použití. A úvod do vývojového prostředí pro micro:bit

          "Make Kode". Příklady s displejem 5x5, čísla, text, ikony, využití uspínačů "A", "B". Význam proměnné.

13.1   Jakub a Adam Říha druhý půlrok nebudou již docházet. Ostatní - zobrazení jednotlivých ovládání bodů displeje s využitím

           cyklů, jednoduché podmínky, Aplikace s využitím časovače - zobrazení průběžné doby chodu ve vteřinách, Vaření

           vajíčka - po uplynutí určité doby indikace.   

20.1   Opakování ve formě hry "Chytání míčků". Připojení Micro:bitu k PC. Vnitřní čidla - osvětlení, teploty, magnetického pole,

           akcelerometr, A/D převodník, (zvuk), využití.

27.1   Zůstali Jirka, Adam a Šimon všichni z 5A. Programování aplikací s microbitem - měření magnetického pole přiblížením

           magnetu. Vytvoření jednoduchého kompasu. Měření intenzity osvětlení v prostoru místnosti. Sledování teploty v okolí

           procesoru. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.2   školní jarní prázdniny

10.2   Zadání pro aplikaci "Chytrého domu" s 2 microbity (měřící a řídící). Měřící sleduje změny v okolním prostředí (osvětlení a

           teplotu), pokud jsou hodnoty jiné než požadované provádí se požadované činnosti a vysílá se informace o stavu řídícímu

           microbitu. Ten komunikuje s měřícím microbitem podle stanoveného algoritmu.   

17.2   Celé setkání jsme se věnovali rádiovému přenosu dat, volba přenosového kanálu, příkazy pro odeslání a příjem zprávy.

          Komunikace ve skupinách, předání evidenčního čísla micro:bitu, intenzita komunikačního signálu.  

24.2   Adam, Jirka, i Šimon dostali překližkovou stavebnici chytrého domu  (pouze díly). A dále jsme rozvíjeli aplikace

           základního zadání z 10/02/2025. A to s  čidlem vlhkosti (měření vlhkosti půdy) a čidlem pohybu (PIR). 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.3     Jirka chtěl programovat, tak vytvořil s microbitem hru kámen, nůžky papír (volba symbolu třesením) a symbol zobrazil.

          Šimon si to zjednodušil a na microbitu vytvořil signalizaci zprávou pokud se pohnulo microbitem. A s Adamem jsme řešili

           aplikace s připojením motorkem (plynulá změna rychlosti) a servem (základní test) a při stlačení "A" plynulé otáčení

           servem 0 až 180 ° (využití cyklu s proměnnou). Rozdal jsem každému barevný obrázek rozpisu pinů na microbitu pro

           využití v aplikacích. 

10.3   Automatizační algoritmy v chytrém domě : změna teploty - změna rychlosti ventilátoru; změna vnějšího osvětlení - změna

          intenzity světla ledky; když přiblížíme magnet otevře se závora - oddálením, závora se zavře. Je zaznamenán pohyb,

          odešle se zpráva rádiem a čeká na pokyn od majitele; atd

17.3  Situace se opakuje Jirka udělá to nejnutnější ale pokud není pod kontrolou tak si hraje, Šimon se veze opisováním od Jirky.

         Adam se od nich oddělil, snaží se, ale zatím nic víc. Dostali úkol, vymyslet jakým způsobem zadat do micro:bitu čísla.

         Jednoduchý způsob je přes tlačítka, další je přes akcelerometr a převodem 0 až 1023 do 0 až 9. Další je pomoci

         potenciometru (dělič napětí)  

24.3  Zadán úkol analyzovat segmentovou čislicovku (který pin je ke kterému segmentu), vícenásobní čislicovky, bodové matice,

          statické a dynamické zobrazování, dekodéry, měření a vytvoření tabulky odpovídajících pin - segment.

31.3  Programování ovládání sedmisegmentovky pomoci Micro:bitu. Přímé zapínání segmentů podle zvoleného čísla,

         a pomoci tabulky číslo / segmenty.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7.4     Ukázka zapojení s využitím dekodéru pro řízení sedmisegmentovky micro:bitem. Připojení micro:bitu ke stavebnice Boffin

          pomoci patentních kovových knoflíků a rozšíření jejich možností pomoci programování činností prvků (LED-ek, motorku,

          spínačů, čidel, reproduktoru, relé a pod.). Adam, Jirka a Šimon dostali Micro:bit V2.2 (USB kabel a držák s baterii), pro

          pokusy doma a vytvoření vlastního návrhu "chytrého domu" pro případnou free soutěž na "Robotickém dni" v červnu.

14.4   Upřesnění plánu pro realizaci projektu pro soutěž, název týmu "Vodníci ze Studánky",  hlavní prvek snímač otisku prstu

          (zajistí František), dále snímače osvětlení, teploty, UZ pohybu, serva, atd. Dohoda rozdělení úkolů: Šimon šéf konstrukce,

          Adam šéf elektronik, Jirka šéf programátor, (dobrovolnost, osobní aktivita jednotlivých členů), úkol je porozumět zadání a

          vytvářet vhodná řešení. Jde o týmovou práci.  

21.4   Velikonoční svátek

28.4   Důležité je, aby každý podrobně věděl jaký je návrh úkolu a rozuměl jaké funkce má realizovat a jak je budeme řešit.

          František přinesl senzor otisku prstu s řídící elektronikou, snímač lze snadno připojit a ovládat uBitem.. Dále jsme

          s Adamem a Šimonem vytvořili aplikaci s UZ dálkoměrem a servem pro otevírání dveří. Jirka se trochu stranil (je sólista

          a pokud nebyl pod dozorem tak se věnoval nějaké hře.  

         

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5.5   Přinést všechny potřebné díly elektroniky, návrh umístění do čelní stěny, návrh propojení elektroniky a zdroj,

        pokračovat v tvorbě řídícího programu.   

12.5

19.5

26.5

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.6    Konečné úpravy projektu - (složení,  ověření funkčnosti, rozložení).náhradní zdroj  výměna čísel telefonu, Domluva na

         detailech pro účast na  soutěž kdo co zabezpečí, odjezd a pod. 

9.6    Vyhodnocení soutěže celkové a dílčí, klady / nedostatky, 

16.6

23.6

30.6

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 
 

Aktuální čas

normální:

internetový:

co to je?

O nás

_____________________________________

Nezávislý zájmový kroužek robotiky na Studánce se zabývá poznatky o technice, jako je elektronika či programování. Věnujeme se různým problémům od nejjednodušších příkladů po složitější týkající se matematiky a fyziky.


Spojte se s námi!


Vyhledávání