Scratch - příklady (5)
Hra - simulace letu horkovzdušným balónem

Obecný princip: Spalováním propanbutanového nebo jiného vhodného plynu je uvnitř balónu ohříván vzduch; stoupání,
nebo klesání balónu je umožněno regulací výkonu hořáků které ohřívají tento vzduch. Po vzletu je balón unášen ve
směru proudění okolního větru. Proto je před letem důležité seznámit se s aktuální povětrnostní situací a předpovědí
počasí v předpokládané trase letu.
V našem programu "let balónem" je stanoveno: Rychlost stoupání, nebo klesání se ovládá změnou výkonu
hořáku (1 až 9 úroveň), případně postupným odhazováním zátěže. Rychlost větru se zvyšuje s výškou letu. Za úspěšné
přistání v cíli je považováno dosednutí balónu s tolerancí +-10 metrů. Úkolem hry může být - dosažení cíle za nejkratší
čas, nebo s minimem vynaložené energie. Vzhledem na zaměření našeho kroužku nejde tolik o vlastní hru, ale o příklad
řešení simulace letu balónem. Funkční závislost výšky na době letu, spotřebě energie (výkonu hořáků) a zátěží je zřejmá
z algoritmu programu. Směr proudění větru je zleva doprava. Pro rozhodování při řízení letu jsou průběžně zobrazovány
hodnoty důležitých proměnných a také graficky průběh letu. Samozřejmě úpravou algoritmu můžeme dosáhnout změny
režimu letu, nebo vylepšení (například průlet horským terénem, zjistit rychlost klesání při dopadu, atd.).